Beijing

2 september 2018 - Beijing, China

Samenvatting,

Voor als je geen zin heb om alles te lezen.  Het gaat super goed met mij ik heb al veel dingen gezien, China is een geweldig land om naar toe te gaan. Het enige waar je rekening mee moet houden is dat chinezen geen manieren hebben. Dus voordringen is heel normaal hier ( ik ben hier nu ook aardig goed in geworden). De mensen halen vies hun neus op en als het even kan dan spugen ze hun snot op straat. Dat zijn van die dingen waar je even aan moet wennen, maar voor de rest gaat het super!!

Eerste indruk Beijing,

Het is bewolkt in Beijing het spant erom of het gaat regen. Net een lange vliegreis achter de rug. Het is 6 uur in de ochtend, ik stap het vliegtuig uit en wat mij direct tegemoet komt is dat het benauwd is. Tijdens het ademen, ruik je dat de lucht niet zo schoon is als thuis. Dit kan komen doordat het vliegtuig midden op het vliegveld staat en niet aan een terminal. Dan vlieg je een keer met een A380 en dan zetten ze dat ding geen eens aan een terminal, bizar. Nadat ik de douane door was gegaan, ben ik opzoek gegaan naar de shuttle service die je van het vliegveld naar de stad brengt. De weg die de trein aflegt is deels boven de grond, ik kon dus goed de buiten wijken van Beijing in kijken. En wat mij opvalt is dat ze veel van dezelfde soort flats bouwen en allemaal netjes op een rij. Het ziet er niet heel schoon uit en je kan echt zien dat het een buitenwijk is. Eenmaal aangekomen in de binnenstad krijg je gelijk weer een ander beeld. Je krijgt het beeld dat je van China hebt, dus mooie met rode lampionnen versierde huizen, Smalle straatjes en veel streetfood tentjes. Door de luidsprekers klinken de klanken van wat Chinese nummers. Terwijl ik de straten doorloop om bij mijn hostel te komen, ruik ik de heerlijke etensgeuren zoals de verse knoflook dat ze aan het bakken zijn, vers gebakken vlees en af en toe iets zoets, wat volgens mij gember is. En ondanks dat ik net ontbeten had in het vliegtuig, begin ik toch wel weer honger te krijgen. De chinezen ontbijten niet net als bij ons met brood of yoghurt, maar met noedels, rijst en dumplings. Ik zag zelfs mensen in de Mac Donalds zitten die al een burgertje naar binnen stonden te proppen.

Ik was blij dat ik het hostel al van te voren had geboekt aangezien het een druk bezocht hostel is en alles zo goed als vol zit. Bij aankomst wilde ik gelijk naar mijn bed maar helaas kon dit niet, omdat deze nog in gebruik was en ze hem nog schoon moesten maken. Dit was wel balen, aangezien ik wel even een powernap had willen doen om van de jetlag af te komen. Wel werd mij aangeboden om gebruik te maken van de douche. Ik weet niet of dat dit komt doordat ik zo lekker ruik van de vlucht of dat  ze dit tegen iedereen zegt die net is aangekomen. Het zal vast wel zijn dat ze dit tegen iedereen zegt ;).

Na gedoucht te hebben moest ik eerst even een ontbijtje en een kop koffie scoren om wakker te blijven. Dit had ik beide snel gevonden dus ik kon lekker gaan dwalen door de binnen stad om uiteindelijk aan te komen bij Tian anmen plein( ik heb dit niet helemaal goed geschreven maar dat komt omdat ik de tekens niet op mijn toetsenbord kon vinden). Om het plein op te komen moet je de toegangspoorten door, het enige probleem was dat het super druk was en ik geen zin had om 2 uur in de rij te gaan staan. Ik zag dat je een fastpass kon kopen en las in de lonely planet guide dat je het best heel vroeg kunt gaan. Ik heb voor het 2e gekozen, dus ik ga nog wel een andere keer terug.

Dus ben ik teruggelopen naar het hostel omdat mijn bed vrij zou zijn. Gelukkig, ik kon eindelijk een beetje gaan bijslapen. Ik had braaf mijn wekker gezet zodat ik niet te laat wakker zou worden, anders kon ik in de avond niet meer slapen.

Het was etenstijd. de straten vulde zich weer met lekkere etensgeuren. Er stonden vele chefs voor het raam, het eten voor de mensen klaar te maken. Ik ben maar opzoek gegaan naar een restaurant waar genoeg mensen zouden zitten, dit hield ik voornamelijk in de gaten om geen voedselvergiftiging op te lopen. Toen ik een restaurant had gevonden had en ik alleen aan een tafel zat, begon ik mezelf toch een klein beetje alleen te voelen. Dit komt voornamelijk omdat ik nog nooit alleen uit eten ben geweest. Dus terwijl ik op mijn eten aan het wachten was, heb ik er maar een boek bij gepakt om mijn gedachten te verzetten. Toen ik eenmaal mijn eten voorgeschoteld kreeg had ik al mijn gedachten nodig om het op een normale manier te kunnen eten. Ik had namelijk rijst besteld en was even vergeten dat ik met stokjes moest gaan eten. Na wat afkijken bij de buren heb ik de techniek een beetje onder controle. De truc is namelijk niet het eten naar je mond brengen maar heel je bakje. het zal er vast niet uit hebben gezien maar dat maakt mij niet uit. Na het eten wilde ik het toch nog een keer proberen om het plein op te komen. Terwijl ik op weg ben naar het plein komt de zoveelste chinees naar mij toe om te vragen of ze met me op de foto mag, en zo vriendelijk als ik ben, zei ik tuurlijk. Vervolgens pakt ze haar telefoon om een selfie te maken, nog voor de foto is genomen kwam er een klein filtertje overheen en ineens heb ik 4 snorharen en een zwarte neus. na de foto bedankt ze me vriendelijk en ik loop door naar het plein. Waar het nu lekker rustig is. Wat mooie avond foto's geschoten hier ik had alleen mijn statief niet bij me dus ik moet maar op de PC kijken of het wat is geworden.

En nu maar snel terug naar het hostel wat ik ben moe.

Het park van de hemelse tempels,

Het was een redelijk stuk lopen omdat ik het niet nodig vond om de subway te nemen. Achteraf heb ik daar best spijt van want bij aankomst had ik al een hele natte rug en de dag was net begonnen. Rond het park lopen een paar drukke autowegen, maar als je het park in loopt vervagen de geluiden langzaam. De enige geluiden die je dan nog hoort zijn de geluiden van de hordes Chinese toeristen die hier in groepen voorbij lopen. Omdat ik net achter een groep Chinese toeristen zat ben ik eerst maar even ergens op een bankje gaan zitten en me een klein beetje ingelezen over de tempels die ik zo ga bezoeken.

Na wat bladzijden gelezen te hebben, heb ik mijn weg vervolgd naar de eerste tempel. De tempel waar ze bidden voor een goede oogst. Deze tempel is het bekendst en zal je vast wel eens een keer ergens gezien hebben. Getracht wat foto's te nemen van de tempel waar geen mensen op staan maar dat is natuurlijk onmogelijk. Hierna ben ik doorgelopen naar de Echomuur, en wat ik eerder vertelde over dat het zo rustig is in het park is daar compleet tegenovergesteld.Het is bij de echomuur namelijk zo dat als je op één punt staat en daar in je handen klapt of iets roept, je hier de echo van kunt horen. Maar de chinezen snappen dit niet helemaal en gaan gewoon overal staan klappen en schreeuwen, dit is trouwens best komische om naar te kijken. Zo eerst maar weer een restaurant opzoeken om wat te eten. Na wat dumplings gegeten te hebben (toch maar voor iets groters gekozen dan rijst), ben ik rustig op een van de vele bankjes in het park gaan zitten om een deel van dit verhaal uit te typen. Want ik maak zoveel nieuwe en mooie dingen mee dat ik anders misschien dingen ga vergeten. Dus daar zit ik dan, aan een van de vier hoofdwegen die naar het midden van het park toe gaan. Af en toe komt er een groep chinezen voorbij, en als ze gepasseerd zijn, keert de rust weer terug en hoor je de krekels weer op de achtergrond. Ik kijk omhoog en boven de bomen is de lucht blauw en is het daarom niet zo benauwd. De temperatuur is te vergelijken met een mooie warme zomeravond in juli. En dan bedoel ik er geen een van afgelopen jaar.

De Chinese muur,
Ik heb een tour geboekt naar de Chinese muur. ik heb de tour geboekt via het hostel, Ze zeiden dat het de beste tour was voor de Chinese muur omdat ze naar een plek gaan waar geen toeristen zijn. Dit is iets wat ik niet helemaal geloofde omdat ik heel wat tour operators heb horen zeggen dat ze de best tour van de Chinese muur hebben. Dus daar gingen we dan om 7:30 richting de Chinese muur. Het is vanaf het centrum ongeveer 2 uurtjes rijden, het ligt er ook aan hoe druk het is. Gelukkig was het nog niet zo druk dus we konden lekker door rijden. Toen we er bijna waren kon je op sommige stukken de Chinese muur al zien in de bergen. Dat eerste gezicht was al heel bijzonder. want de muur is gebouwd over de top van het gebergte. Eenmaal aangekomen bleken ze een keer niet te liegen en er waren echt geen toeristen. Dus wij waren de enige tour vanuit het hostel en dat waren ongeveer 20 man. De tourguide kwam naar ons toe, hij stelde zich voor met een Chinese naam die we niet konden onthouden, dus hij noemde zichzelf maar Steve. Dat was ook een stuk makkelijker voor ons. Na een praatje over de muur mochten we zelf de muur gaan beklimmen. Het was niet ver lopen naar de muur, eenmaal aangekomen dacht ik dat het beter was om even te wachten en de Lonely planet guide te lezen. Ik vind het altijd leuk om feitjes te leren over zulk soort plekken en het is nog leuker om ze te weten te komen op de plekken zelf. Toen ik klaar was, ben ik mijn tocht gaan vervolgen over de muur. De muur is op sommige stukken erg stijl en de treden van de trap zijn dan ook nog eens erg klein. De muur is niet gemaakt voor mensen met schoenmaat 43. In de bergen en op de muur waait het erg hard, het is zelfs een beetje koud ondaks dat het nog steeds rond de 25 graden is. Mischien ben ik een beetje verwent na het weer in Nederland.
Ik heb de muur ongeveer maar 5 Km afgelopen, dit ook omdat ik dezelfde afstand terug moet lopen. Na dat we weer met zijn allen beneden waren kregen we lunch, jaja zelfs dit was inbegrepen. De lunch was rijst met een tomaten ei prutje. Het was best lekker maar ik dacht dat de rijst moeilijk was met stokjes maar ei is nog veel erger. Het is namelijk super glibberig en als je teveel knijpt dan maak je het kapot en kan je het helemaal niet meer pakken. Na het eten gingen we terug naar het hostel en was de dag alweer bijna over.

De verboden stad,
Na dat ik op de eerste dag er niet in geslaagd was de verboden stad binnen te komen zonder heel lang te wachten, dacht ik dat het beter was om vroeg te gaan. De avond voor de dag dat ik naar de verboden stad zou gaan, ontmoeten ik Anna en Anna wilde ook naar de verboden stad dus we zijn samen gegaan. We gingen heel vroeg omdat er dan geen rijen zouden zijn. We waren extra vroeg onze bedden uit gekomen en vroeg ontbeten. Om er vervolgens achter te komen dat wij niet de enige waren met dat idee en dat de eerste security check van de drie al helemaal vol stond met mensen. Bij de security check heb je twee rijen een voor tour groepen en de andere voor individuen. We stonden eerst braaf in de individuen rij maar dat schoot niet op. En op dat moment kwam er een groep westerse toeristen voorbij, De groep bestond voornamelijk uit 60 plussers. Ik trok Anna mee en sloot achteraan de groep. Er werd wat geroepen in chinees naar ons maar wij deden net alsof we het niet verstonden en liepen door. De tweede security check was nog relatief rustig, dus die ging wel snel. Terwijl we in de rij stonden, zei Anna tegen mij dat ze net een kind op de straat zag poepen. Wat is er toch mis met deze mensen. Naast alle vieze geluiden die ze maken poepen ze ook midden op staat. Nadat we de 2e post ook door waren gekomen konden we de tickets kopen en de laatste post door. Eindelijk we waren binnen en het heeft ons maar anderhalve uur gekost. We liepen door de poort van de eerst muur en langzaam zie je steeds meer van de verboden stad. De stad zelf is erg indrukwekkend en goed onderhouden. Ik ben blij dat je niet snel kan lopen door alle toeristen omdat ik dan meer tijd heb om te genieten van moment. Toen we binnen waren besloten we niet de tour groepen te volgen, omdat die alleen de highlights doen. We hebben er rustig rond gelopen en waren op een gegeven moment de tijd zelfs vergeten. Het was alweer bijna lunch tijd en ik begon alweer trek te krijgen in rijst of noedels. Ik denk dat ik dat over een paar maanden niet nog eens zal zeggen maar op dit moment heb ik er wel trek in. Dus we verlieten de verbode stad en zijn opzoek gegaan naar een plek waar we konden lunchen.

1. Margriet Harskamp:
    11 september 2018
    Leuk om te lezen Jim! Ga lekker verder met genieten en blijf schrijven. Groetjes en dikke kus, Margriet
  2. Danny Zit:
    11 september 2018
    Leuk om te lezen Jim, veel plezier.
    Zou bij het rijst een lekker Chinees Bieltje bestellen😉
  3. Kenneth:
    12 september 2018
    Wat een super ervaring Jim!
    Volgende maaltijd sambal bij ;-)
  4. Robert:
    19 september 2018
    He Jim ik heb met plezier je verhalen gelezen. Ben benieuwd naar het vervolg.
  5. Lia:
    28 september 2018
    Heel herkenbaar Jim! Chinezen roggelen, spugen, smakken, slurpen, boeren en winden vlak voor je😳.
    Toch schijnt het minder te worden vertelde een zakenman ons.
    Ik heb ook erg genoten van Xian, wat een enorm groot leger he! En dan te bedenken dat pas een klein gedeelte is uitgegraven.
    Waar wij gingen eten zat de boer die het ontdekt had, je kon het boek over het terracottaleger door hem laten signeren.
    Door jouw verhalen geniet ik weer na😃 Kus van je tante, doe voorzichtig en bovenal geniet van de wonderen in de wereld!